سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نوای دل

به نام خدای منان

کربلا مظهر زیبایی است. کربلا، حماسه است

حماسه ای از جنس عشق وگذشت

«عشق» در تکوین و شکل گیری حماسه کربلا و زیبا ساختن این صحنه هایی که خلق شد یقینا بسیار جایگاه بلندی دارد

السلام یا اباعبدالله. نوای دل

کربلا حماسه ای زیبا با رنگین کمانی از شجاعت، عشق ، گذشت و جانبازی است که بر محور عاطفه جریان دارد. لحظات شورانگیز ولایتمداری کاروانیان در برابر امام و حجت الهی و یا محبت های پدر و فرزندی و عمو برادر زاده و یا خواهر و برادر....به راستی تا کنون چقدر به نمایش زیبایی ها و صحنه های لطیف عاشورا و کاروانیان گسیل شده به کربلا پرداخته ایم؟
کربلا ماءمن زیبایی های شورانگیز
حجة الاسلام علی اکبرمظاهری در این مورد می گوید: «کربلا ، سرشار از همان زیبایی گمشده ای است که اگر جامعه ما آن را بیابد وآن لطافت ها را در زندگی روزمره جای دهد، به بسیاری ازسعادتها خواهد رسید و کمبود های جامعه جبران می شود. امام حسین (ع) نشان داد که چگونه دراوج رنج می شود زیبا زندگی کرد، چگونه معنویتی که در دین ما هست می تواند خالق صحنه های بسیارزیبا وجاودانی باشد». وی ادامه می دهد: «برخوردهای الهی امام حسین (ع) و کاروانیان در این سفر پر مخاطره، زیبایی های صبوری مسافران صحرای تفتیده نینوا را مضاعف می کند، و این عاطفه و محبتی است که نسیم خدا در آن موج می زند. البته بین حادثه ای که برای ما زیبا و باشکوه باشد با حادثه ای که صرفاً ما را تحت تأثیر عاطفی قرار دهد تفاوت بسیار است.به عنوان مثال شما با شنیدن خبردلخراش بعضی حوادث، عاطفه تان تحریک می شود، ناراحت می شوید، سعی می کنید که آن رافراموش کنید و حتی ممکن است ازشنیدن آن خبر پشیمان شوید. اینجا صرفاً عاطفه شما تحریک شده وچون آن حادثه تلخ توأم با حماسه نبوده ، لذا زیبا وتماشایی نیست ، اما ماجرای کربلا زیباست و زیبایی این حادثه به جنبه حماسی وعرفانی آن برمی گردد .»
از ترسیم زیبایی های کربلا غافل مانده ایم
این استاد اخلاق با اشاره به دلدادگی کاروانیان همراه سید الشهدا(ع) اظهار می دارد: «همراهیان امام حسین(ع) در این سفر شور انگیز به عشق و محبت امام و حجت خدا راهی سفر شده اند و این نقطه آغاز ترسیم زیبا ترین صحنه های عاشورایی است و اگر چنین نبود، ما امروز قطعاً کربلا را به فراموشی می سپردیم. احساس زیبابینی از کربلا را همه کم وبیش دارند، اما این احساس کم فروغ است و ما خلا این احساس را درزبان نسل نو مشاهده می کنیم ، زیرا سال هاست در مورد وفاداری حضرت عباس (ع) نسبت به برادر و حرمتی که برای ایشان قایل است گفته ایم و می گوییم اما هرگز این ظرافتهای عاطفی را به زندگی اجتماعی وارد نکرده ایم. نسل نو جز صحنه های جنگ و خونریزی و شهادت و غارت اهل بیت (ع) چیزی نمی داند و این در حالی است که آن همه محبتهای انسانی و الهی برجسته در پس مصیبت ها و قتال پنهان مانده اند». وی تصریح می کند: «نسل جدید وقتی با ماجرای کربلا مواجه می شود، بیشتر دوست دارد اززاویه زیبایی به کربلا نگاه کند و وقتی می بیند دیگران کمتر به این زاویه توجه نشان می دهند و هر چند از شنیدن صحنه های درد آور شهادت و آوارگی خاندان پیامبر هر دلی سوگوار می شود، اما این همه پیام انسان ساز و زندگی بخش عاشورا نیست.
راز ماندگاری نهضت عاشورا
اما راز ماندگاری نهضت سترگ عاشورا و صحنه های لطیف جانفشانی کاروانیان برای امام حسین (ع) چیست؟ این کارشناس دینی می گوید: «کاروانیان بی هدف همراه حضرت نیامده بودند، بلکه این عطوفت سرشار حضرت آنها را تسلیم قضای الهی کرده بود. ضمن این که این عطوفت ها و علاقه ها با گذشت هزار و اندی سال از ماجرای کربلا در پس پرده ماند ه اند، این در حالی است که کسانی در قیام عاشورا نقش آفرینی کردند که هیچ نسبت سببی با سید الشهدا(ع) نداشتند، اما پس از شهادت، حضرت سر آنها را به مهر و کرم در آغوش گرفتند و برای آنها دعا کردند. که این مسأله نشان از اوج محبت امام حسین (ع) نسبت به محبین ایشان است.واقعا چقدر به این مساله پرداخته ایم؟ آیا این مهم مربوط به بلندی مقام ایشان در مقابل افراد سطح پایین تر است؟ یا این که معرفت الهی پشتوانه این حرکت انسانی و الهی است. و یا کودک 6ماهه امام که یکی از شور انگیز ترین صحنه ها را با حنجر بریده خلق کرد و ما از آن تنها با برگزاری یک همایش آن هم یک بار در سال می گذریم.»
کربلا و ترویج محبت و انس در خانواده
مظاهری با اشاره به جریان الفتی که میان خانواده امام حسین (ع) در کربلا دیده می شود، می گوید:« رباب، یکی از همسران امام حسین(ع) است که در کربلا همراه ایشان حضور دارد.نقل است پس از شهادت امام، تا انتهای عمر در سایه ننشست و به احترام لحظاتی که پیکر سید الشهدا زیر آفتاب سوزان نینوا قرار داشت، تا انتهای عمر روزها در آفتاب سوزان و بدون سایبان می نشست و سوگواری های جانسوز می کرد. براستی زوجهای امروز کجای این معادله عاطفی قرار دارند؟ چقدر به همسران خود محبت می کنند؟این یک درس بزرگ از زیبایی های سرشار کربلاست».
وی علاقه و محبت میان حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) را چنین ترسیم می کند: «در کربلا همه جوانان یک به یک به میدان رفتند و شهید شدند، زینب (س) فرزندان خود را به میدان رزم می فرستاد و پس از شهادت آنها حتی برای دیدن پسرانش جلو نمی آمد، مبادا دل برادرش از دیدن صحنه وداع مادر و فرزند بلرزد...واقعاً این درس برای خواهر و برادران امروزی بسیار شگفت آور است. براستی چقدر به این زیبایی ها تاسی می کنیم؟ چرا زندگی های مدرن امروزی عواطف خواهر و برادران را از بین برده است. تأکید می کنم، برگردیم به خود و منشور رنگین زیبایی های کربلا ر ا از دل مصیبت ها و نوحه ها بیرون بکشیم و به آن جمله شور انگیز زینب ( س) در مقابل یزیدیان بیشتر فکر کنیم که فرمود: «ما رایت الا جمیلا؛ جز زیبایی ندیدم... ».
عوام زدگی، آفت ترسیم زیبایی های کربلا
حجة الاسلام مظاهری عوام زدگی و نگاه سطحی را نقطه مقابل زیبایی های کربلا می داند و تاکید می کند: «ماجرای زندگی بخش کربلا و قیام سید الشهدا (ع) این روزها درگیر عوام زدگی و سطحی انگاری شده و بیشتر خون و خشونت و کشتار در این جریان نمود پیدا کرده و این در حالی است که باید جلوی این روند را بگیریم .به جای اینکه نسبت به کربلا دید عمیقی پیدا کنیم تنها برای تحریک احساسات مردم نگاهی سطحی به این حادثه داریم .در حالی که ما باید برای نشان دادن زیبایی های واقعه عاشورا مردم را عمیق کنیم .»وی در آسیب شناسی این مساله می گوید: «این روزها به تعبیری آدمهای با ذوق یا کم داریم یا کشف نکرده ایم ویا اینکه به آنها میدان عمل نداده ایم. نسل نو می خواهند با کربلا جان خود را طراوت ببخشند. غم کربلا را با آگاهی درخود جای دهند، به نحوی که تاثیر گذار باشد وتا مادامی که آگاهی لازم ایجاد نشود تأثیر نخواهد داشت».






نوشته شده در تاریخ شنبه 92 آبان 18 توسط سید علی افشاری (منتظر افرا)
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin

==============================================