هوالله
پیوند دو فرهنگ «عاشورا» و «انتظار» از دلایل و شواهد متعددی برخوردار است که در این مجال کوتاه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.
الف) مهدی(عج) از نسل امام حسین(ع)
روایات بسیاری از پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع)، حضرت مهدی(عج) را از نسل امام حسین(ع) معرفی کرده است از جمله این روایات:
1. پیامبر اکرم(ص) روزی درحالیکه دست مبارکشان را بر روی شانه امام حسین(ع) نهاده بود، فرمود: «مهدی این امت از نسل این فرزندم است، دنیا به پایان نخواهد رسید، .مگر اینکه مردی از اولاد حسین(ع) قیام کند و جهان را با عدل و داد پر سازد».[1]
2. رسول خدا(ص): «خداوند متعال از روزها، روز جمعه و از شبها، شب قدر و از ماهها ماه رمضان را برگزید و مرا نیز پیامبر برگزید و علی(ع) را برای من جانشین و ولی برگزید و از علی(ع) نیز امام حسن و امام حسین(ع) را حجت برای جهانیان برگزید، که نهمین فرزند امام حسین(ع) دانشمندترین و حکیمترینِ آنهاست».[2]
3. امام حسین(ع): مردی از ایشان درباره امامان پرسید، حضرت فرمود: «(دوازده نفرند که) به شمار نقبای بنیاسرائیلاند، نه نفر از آنها از فرزندان من هستند، آخرینشان قائم آل محمد است».[3]
ب) تحقق کامل اهداف عاشورا با قیام مهدی(عج)
امام حسین(ع) در حدیثی، هدف قیام خود را بیان کردهاند: «من به منظور ایجاد اصلاح در امت جدم رسول خدا(ص) قیام کردهام و میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به همان سیره مرسوم جدم پیامبر و پدرم علی بن ابیطالب عمل میکنم».[4]
حضرت صاحب الزمان نیز همین اهداف و انگیزههای جدشان را مورد نظر دارند که در حکومتشان بهطور کامل محقق میشود.
امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: «آنگاه که روندگان بروند، زمانها بگذرند و مؤمنان کمیاب شوند و فراهم آمدگان نابود شوند او خواهد آمد ... .
هنگامی که دیگران هوای نفس را بر هدایت مقدم بدارند او [مهدی(عج)] امیال نفسانی را به هدایت برمیگرداند و در شرایطی که دیگران قرآن را با رأی خود تفسیر و تأویل کنند، او آراء و عقاید را به قرآن باز میگرداند. او به مردم نشان خواهد داد که چگونه میتوان به سیره نیکوی عدالت رفتار کرد. او تعالیم فراموششده قرآن و سیره نبوی را زنده خواهد کرد.[5]
امام صادق(ع) نیز در این باره فرمود: «قائم آل محمد(ع) به همان شیوهای که پیامبر رفتار میکردند رفتار خواهد کرد. آنچه را از نشانه و ارزشها و شیوههای جاهلیت باقی مانده است از میان برمیدارد و پس از ریشهکن کردن بدعتها، احکام اسلام را از نو حاکمیت میبخشد».[6]
پس مشاهده میکنیم که اهداف امام زمان(عج) با اهداف سیدالشهدا یکسان است.
ج) حضرت مهدی(عج) منتقم خون حسین(ع)
در حدیثی از حضرت باقر(ع) سؤال شد که چرا به آخرین حجت الهی قائم گفته میشود؟ حضرت فرمود: «چون در آن ساعتی که دشمنان جدم امام حسین(ع) را به قتل رساندند فرشتگان با ناراحتی درحالیکه ناله سر داده بودند عرض کردند: «پروردگارا! آیا از کسانی که برگزیده و فرزند برگزیده تو را ناجوانمردانه شهید کردند درمیگذری؟» خداوند به آنان وحی فرستاد که: «ای فرشتگان من! سوگند به عزت و جلالم که از آنان انتقام خواهم گرفت هر چند بعد از مدت زمان زیادی.» آنگاه خداوند متعال نور و شبح فرزندان امام حسین(ع) را به آنان نشان داد و پس از اشاره به یکی از آنان که در حال قیام بود فرمود: «با این قائم از دشمنان حسین(ع) انتقام خواهم گرفت».[7]
نیز وقتی در تفسیر آیه 33 سوره اِسراء «وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا ...» از حضرت صادق(ع) پرسیدند، حضرت فرمود: «او کسی است که مظلوم کشته شد؛ ولی او امام قائم است که حق قصاص به او داده شده است و اگر همه زمین را به سبب این جرم بزرگ بکشد، اسراف نکرده است.»[8] همچنین در روایات آمده است هنگامی که امر ظهور حضرت فرابرسد، ایشان بین رکن و مقام میایستد و پنج ندا میکند، که در آن ندا کردن درباره انتقام گرفتن خون جدشان میفرماید:
«أَلا یا اَهْلَ الْعاَلَم! أَنَا الصَّمْصامُ الْمُنْتَقِم؛ ای اهل عالم آگاه باشید که من شمشیر انتقامگر هستم.
أَلا یا اَهْلَ الْعاَلَم! إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَیْن قَتَلوُهُ عَطْشاناً؛ ای اهل عالم آگاه باشید که جدم حسین را تشنه شهید کردند.
أَلا یا اَهْلَ الْعاَلَم! إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَیْنِ طَرَحُوهُ عُرْیاناً؛ ای اهل عالم آگاه باشید که جدم حسین را عریان رها کردند.
أَلا یا اَهْلَ الْعاَلَم! إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَیْنِ سَحَقُوهُ عُرْیاناً؛ ای اهل عالم آگاه باشید که بدن جدم حسین را از روی دشمنی خرد کردند».[9]
پی نوشتها:
[1]. بحارالانوار، ج 51، ص 91.
[2]. القطره، ج 2، ص .
[3]. فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، ص 731.
[4]. بحارالانوار، ج 45، ص 6.
[5]. همان، ج 51، ص 130.
[6]. همان، ج 52، ص 352.
[7]. دلائل الامامه، ص 239.
[8]. تأویل الآیات، ص 280، ح 10.
[9]. الزام الناصب، ج 2، ص 282.